søndag 17. februar 2013

Kokosmel

Etter at mamma kom hjem med det økologiske kokosmelet fra merket "aman prana" for første gang, har jeg brukt det i bakingen siden. Nå er jeg glad i å bruke kokos da jeg tror det har sine helsefordeler, jeg er jo f.eks. glad i å bruke kokosolje ;)

Det som er bra med dette kokosmelet er at det inneholder mye fiber (61 %) -noe fordøyelsessystemet er veldig glad i! Melet er dessuten glutenfritt og inneholder lite med karbohydrater. Samtidig inneholder melet proteiner (20%), 8 essensielle aminosyrer og sunne mellomlange fettsyrer. De mellomlange fettsyrene er bl.a. med på å øke fettforbrenningen og å stimulere stoffskiftet. Fettsyrene tas lett opp i kroppen og brukes som energi- de lagres derfor sjelden som fett. 

Kokosmelet har jeg nå begynt å bruke når jeg bl.a. baker brød, knekkebrød osv, eller så bruker jeg ca. 1 ts. i kakaoen. Går også fint å ha i grøten :)




Kan kjøpes på helsekost


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar